Remedial Teaching

Soms lukt leren even niet meer zoals je kind zou willen.
Met remedial teaching of bijles help ik je kind om weer vertrouwen te krijgen in zichzelf.
We kijken samen naar wat goed gaat, waar het vastloopt en hoe leren weer leuk kan worden.

remedial teaching

Begeleiding met leren

Heeft je kind moeite met leren of loopt het vast op school? Met remedial teaching of bijles krijgt je kind de persoonlijke begeleiding die het nodig heeft om weer met plezier en vertrouwen te leren. Bijles biedt extra uitleg en oefening voor schoolvakken waarin je kind moeite heeft, terwijl remedial teaching een stap verder gaat en kijkt naar waarom het leren lastig is.

Soms merk je dat de resultaten achterblijven bij wat je kind eigenlijk kan, of dat het steeds meer onzeker wordt door leerproblemen. Misschien haalt je kind lagere Cito-scores dan verwacht, heeft het moeite met een bepaald vak zoals rekenen, lezen of spelling, of komt er gewoon niet uit wat erin zit. Het is dan verstandig om op tijd extra hulp in te schakelen, zodat kleine struikelblokken niet groter worden.

Samen ontdekken we wat je kind nodig heeft, bouwen we aan vertrouwen en zorgen we ervoor dat leren weer lukt — en leuk wordt.

De begeleiding kan zich richten op:

Lezen

Hulp bij klanken, leestempo of (vermoeden van) dyslexie; samen werken we aan meer leesplezier en zelfvertrouwen.

Spelling

Extra uitleg en oefening van spellingregels die lastig blijven, zowel op papier als digitaal.

Rekenen

Versterken van basisvaardigheden zoals tafels, breuken of procenten – we bouwen aan een stevig fundament.

Begrijpend lezen

Leren hoofd- en bijzaken te onderscheiden en teksten beter begrijpen met behulp van duidelijke strategieën.

Werkhouding & Concentratie

Ondersteuning bij focus en motivatie, zodat leren weer lukt en leuk wordt.

Dyslexie, dyscalculie of taalachterstand

Begeleiding die aansluit bij de manier waarop jouw kind leert.

Onzekerheid of faalangst

Stap voor stap werken aan vertrouwen door succeservaringen en positieve bevestiging.

Leren leren

Ondersteuning bij plannen, concentreren en studievaardigheden – je kind leert hoe het zelf grip krijgt op zijn schoolwerk.

Mogelijke oorzaken van leerproblemen

Soms is er meer aan de hand dan alleen een leerachterstand. Leren kan moeilijker gaan door bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, concentratieproblemen(mogelijk door ADD, ADHD of autisme), een taalachterstand of omstandigheden zoals ziekte, verhuizing of veranderingen in het gezin. Ook hooggevoeligheid of een leerstijl die niet goed aansluit bij de aanpak op school kan een rol spelen.

Met persoonlijke aandacht en een plan op maat help ik je kind om weer mee te komen op school. Of het nu gaat om een kleine achterstand of een groter leerprobleem: samen zorgen we ervoor dat je kind met meer vertrouwen en plezier leert.
Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek – ik denk graag met jullie mee.

leerproblemen zutphen

Ervaring van ouders

Mijn werkwijze

Bij remedial teaching draait alles om het helpen van je kind om met vertrouwen te leren en te groeien. Hieronder lees je hoe ik te werk ga, stap voor stap, om uw kind zo goed mogelijk te ondersteun

Kennismakingsgesprek

We starten met een vrijblijvend kennismakingsgesprek, telefonisch of bij mij in de praktijk. Samen bespreken we waarom je hulp zoekt voor jekind en wat de mogelijkheden zijn. Na dit gesprek beslissen we samen of we een begeleidingstraject starten en maken we duidelijke afspraken.

Handelingsplan

Als we starten, stel ik (indien gewenst) een handelingsplan op. Ik kijk eerst goed waar je kind staat: wat kan het al, en waar heeft het extra hulp bij nodig? Samen stellen we een concreet doel (of meerdere doelen) en bepaal ik hoe we daaraan gaan werken en binnen welke periode.

Begeleiding

Je kind krijgt wekelijks een uur persoonlijke begeleiding. Dit kan in mijn praktijk zijn, of op school. Indien nodig krijgt je kind huiswerk mee, met duidelijke instructies, zodat je thuis op dezelfde manier kunt helpen. Ik houd rekening met wat je kind aankan naast het schoolwerk en met jouw mogelijkheden als ouder. Overleg met de leerkracht is mogelijk en vaak waardevol.

Mijn aanpak

Mijn doel is dat je kind weer grip krijgt op de lesstof en zelfvertrouwen opbouwt. In een veilige en positieve omgeving krijgt je kind de kans om vaardigheden te verbeteren en, waar nodig, een andere aanpak te leren. Ik stem mijn werkwijze af op de leerstijl van uw kind en gebruik aansprekende, speelse materialen die aansluiten bij de methodes op school. Met mijn kennis van bewezen methoden, zoek ik altijd naar de aanpak die het beste werkt voor je kind.

Evaluatie

Samen kijken we regelmatig of de begeleiding effect heeft. Dit kan tijdens een kort gesprek bij het ophalen, via telefoon, e-mail of app. Na een afgesproken periode evalueren we de voortgang. We bespreken de resultaten van toetsen, ervaringen op school en thuis, en stellen zo nodig doelen of de aanpak bij. Samen beslissen we of we doorgaan of de begeleiding afronden.

Remedial teaching: Ik leer anders

Is uw kind een beelddenker een sluit de manier waarop de lesstof op school wordt aangeboden niet aan? Dan kan de cursus ‘Ik leer anders’ iets voor hem/ haar zijn. Ik leer anders is een training voor beelddenkers en kinderen met dyslexie.

De training ‘Ik leer anders’ is ontwikkeld voor kinderen die sterk visueel zijn ingesteld. Als dyslexiebehandelaar merkte ik dat er altijd een klein percentage kinderen was dat ik moeilijk kon helpen. Naast kinderen met dyslexie kan het ook gaan om hooggevoelige kinderen of kinderen met AD(H)D of eigenschappen van autisme. Deze kinderen verwerken informatie op een andere manier. Vaak hebben zij moeite met het automatiseren van sommen en tafels, zij draaien letters om of schrijven woorden zoals je ze hoort en kunnen spellingregels moeilijk toepassen. Zaakvakken leren ze liever top down, vanuit het overzicht in plaats van stapsgewijs opgebouwd. Ze hebben vaak goed ruimtelijk inzicht. Ik ben blij dat ik deze kinderen nu ook kan bieden wat ze nodig hebben door ze informatie op een andere manier aan te bieden.

‘Ik leer anders’ is een methode ontwikkeld door Agnes Oosterveen, die zelf beelddenker is en een methode zocht om haar zoontje, ook beelddenker, te kunnen helpen met de lesstof op school. Alfabet en cijferveld worden gevisualiseerd en in kasten of kamers gezet. Het kind leer hoe het woorden, sommen en tafels kan opslaan en terugvinden.

In 4 lessen kan het kind samen met een ouder de basisprincipes van ’Ik leer anders’ aangeleerd krijgen. Daarna kunnen kind en ouder zelf verder.
Hierbij wordt het werkboek ‘Ik leer anders’ gebruikt.

© Copyright Kinderpraktijk Kirikou 2025 | Privacyverklaring | Websiteontwerp WIES.