Soms hebben kinderen last van beelden van nare voorvallen, akelige gebeurtenissen of filmbeelden. Ze kunnen zich hierdoor niet goed concentreren of niet goed slapen. Tekenen van gevoelens en beelden en die tekening verscheuren, verbranden of laten wegvaren kan helpen.
Een voorbeeld hiervan zijn de beelden van Anne. Ze komt al wat langer bij mij. Haar ouders zijn gescheiden. Er is wel een omgangsregeling die best goed loopt, ook al is er nog wel eens wat onenigheid tussen ouders.
Anne heeft moeite gehad met het heen en weer gaan tussen twee huizen en met het wennen aan de nieuwe stiefzusjes bij vader. Soms kan ze het goed met hen vinden, soms zijn er ruzies en baalt ze van hen. We hebben gekeken naar wat ze mist: Haar oude huis dat zo mooi lag. Wonen op één plek. De goede momenten toen haar ouders nog samen waren. Als ze bij moeder is, mist ze haar vader en andersom.
Eigenlijk gaat het met haar de goede kant op. Op school tonen haar resultaten een stijgende lijn. Toch vertelt ze dat ze zich in de klas moeilijk kan concentreren. Ze moet steeds denken aan een ruzie tussen haar ouders toen ze nog bij elkaar waren. Ze stonden toen zij in bed lag onder haar raam te schreeuwen. Ik kan me herinneren dat ze hier in het begin over verteld heeft en wist niet dat die gebeurtenis nog zo’n impact had.
Eerst mag ze nog eens haar verhaal vertellen. Dan mag ze zeggen waar ze het voelt in haar lichaam als ze aan deze gebeurtenis denkt (in haar hoofd) en welke kleur en vorm ze aan dat gevoel geeft. Vervolgens maakt ze daar een tekening van. Op het papier tekent ze haar ouders klein in de hoek en verder verschijnen veel rode, zwarte en blauwe lijnen.
Van het papier mag ze een bootje vouwen en met het bootje gaan we naar de beek. We zoeken een plekje waar we het bootje te water kunnen laten. Het valt nog niet mee om het te laten weg varen, want het komt steeds weer naar de kant. We vinden een plek waar het bootje wat verder kunnen laten wegvaren en zien het dan langzaam weg dobberen.
Weer terug in de ruimte mag ze de plek in haar hoofd waar ze het voorval zag en voelde, gaan schoonmaken en op deze plaats iets zetten wat ze mooi of fijn vindt. Omdat ze van bloemen houdt, kiest ze een mooie bloem om daar neer te zetten. De weken erna kan ze zich beter concentreren op school en de nare beelden keren niet meer terug.
Een ander meisje heeft vaak last van nare beelden of angsten als ze een film gezien heeft, ook al is die geschikt voor haar leeftijd. Ze ziet alles erg levendig voor zich en kan dan ’s nachts niet slapen. Ik raad haar moeder aan haar de beelden te laten tekenen en de tekening dan te verscheuren of te verbranden. Ze hebben plezier in het verbranden en daarna slaapt ze goed.
Vaak werkt het goed om als kinderen iets vervelends hebben meegemaakt, of angsten hebben of nare beelden bij zich dragen van een film die ze gezien hebben, dat ze daar een tekening van maken en die verscheuren, verbranden, laten weg varen of weggooien als vliegtuigje.
Voor heftige gebeurtenissen en trauma’s is soms meer nodig, bijvoorbeeld EMDR of er intensiever mee bezig zijn.

Kinderpraktijk Kirikou
Marjolein van Zweeden
Gaanderij 5
7211GC Eefde
© Copyright Kinderpraktijk Kirikou 2025 | Privacyverklaring | Websiteontwerp WIES.